
Odpočinek: zbytečnost nebo nutnost?
Nabírání sil versus prokrastinace; najdi si svůj relax
Děti jsou zvyklé se běžně pohybovat na internetu, bývají na něm leckdy zdatnější než jejich rodiče. Jsou často připojené kdekoliv a kdykoliv, pohybují se i na sociálních sítích, pro které je stanovena věková hranice 13 let. Leckdy je ale dětmi porušována. Děti jsou zranitelné, protože nemají dostatek zkušeností, prahnou po vztazích, ocenění, dobrodružství a je snadné je přelstít. V touze po navázání vztahu velmi často i děti, které se v oblasti internetové bezpečnosti vzdělaly, chybují, zasílají osobní materiály a vstupují do rizikových situací. Tím vším vzrůstá také nebezpečí, že se stanou obětí nějaké formy kyberkriminality.
Ochránit děti před všemi nástrahami internetu a sociálních sítí nelze. Je možné pouze s dětmi o možných rizikách mluvit a mít s nimi takový vztah, že v případě potíží se dokážou svěřit. U mladších dětí je vhodné využít různé aplikace rodičovské ochrany či dětem jejich elektronická zařízení pravidelně kontrolovat, samozřejmě s plným vědomím dítěte. Ochrana dítěte má přednost před respektem k jeho soukromí. V této části se zaměříme na témata sextingu, kybergroomingu, kyberšikany a dalších nástrah na internetu.
Mobil v ruce při jídle, na toaletě, při učení, v autě… Zdá se, že dospívající bez něj téměř neexistují. Hodiny na sociálních sítích, nekonečné zprávy ve skupinových chatech, propařené večery na Xboxu. Obavy, zda je to „normální”, nebo už je to problém, zda neztrácí dítě kontakt s realitou a jak moc by měli rodiče zasahovat, běží hlavou většině rodičů. Obavy se vztahují zejména na školní výkon, soustředění, duševní zdraví, bezpečnost a vztahy.
Rozdílný pohled na technologie mezi generacemi není nic nového. Dnešní rodiče vyrůstali v době, kdy trávení času venku bylo běžnou normou, a jejich přirozenou reakcí je tedy porovnávání. Současní dospívající jsou však první generací, která vyrůstá ve světě, kde je online prostředí stejně samozřejmé jako to fyzické. Digitální prostor není jen prokrastinace. Je to i komunikace, zábava, sebevyjádření a často i práce, byť ta školní. To vše je třeba zohlednit. Zároveň to neznamená, že online svět je světem bez pravidel a limitů.
Pokud se dítěti pokusíte „sebrat mobil“, pravděpodobně se dočkáte vzdoru. Lepší cestou je nabídnout mu alternativu, jakou může být například společná aktivita, která nebude vnímána jako „trest“, ale přirozená součást dne. „Pojď mi pomoct složit prádlo, připravit večeři…“ může znít banálně, ale zároveň umožňuje nenucený kontakt a rozhovor. Připravit se na „protočené oči” nebo odmítavé komentáře je určitě potřeba. Cílem není bojovat, ale naučit se společně v rodině a v době žít tak, aby byl digitální svět přínosem, ne hrozbou.
Modelový příběh:
Naše dvě děti (13 a 15 let) jsou pořád na mobilu. Kdykoliv s nimi chci mluvit, mám pocit, že se probojovávám přes mobil, nevnímají mně, musím skoro prosit o pozornost. První, co ráno dělají, sahají po mobilu, večer s ním odcházejí do postele, v autě už si nepovídáme, mají v uších sluchátka a koukají do mobilu.
Zkuste s dětmi domluvit pravidla, kdy se mobily nepoužívají. Například u společného jídla, v posteli (před spaním, při probuzení), v autě, když se jede na kratší vzdálenost, třeba při rozvozu na kroužek a společný čas by se hodil spíše na popovídání si o prožitém dni. Možností je více, řiďte se svými hranicemi a také nechte navrhnout děti nějaká jejich pravidla.
Společně je pak dodržujte, trvejte na tom u dětí, ale respektujte je i vy sami, pokud chcete, aby byla závazná.
Skončil dítěti limit nebo jste ho požádali, aby mobil /zařízení už vypnul a setkáte se s odporem? Říká, že neví, jak jinak se zabavit? Vydržte. Navrhněte společné aktivity i když nejsou zrovna populární nebo nechte rozhodnutí co dělat na dceři, synovi. Nuda bývá skvělým zdrojem kreativity.
Společná práce (vykládání myčky, nákup, vaření a pod) je strávený čas, který ve chvíli, kdy se stane rutinou, může podpořit váš vztah, komunikaci a důvěru. Může se stát, že se dítě u těchto činností bude tvářit znuděně, prostřednictvím těchto činností se ale učí, ukládá si vzorec, jak se pracuje a vnímá, že chcete být s ním.
Snažte se s dětmi mluvit a zjistit, k čemu především mobil používají, jak na něm čas tráví. Domluvte se, kolik čemu budou věnovat pozornosti.
Děti v dnešní době opravdu potřebují mobil (tablet, notebook) k práci do školy. Vyhledávají si informace, připravují prezentace, mají zadání úkolů nebo přípravy na různých online platformách. Zároveň pak potřebují i komunikovat s vrstevníky, sociální sítě pro ně mohou být odpočinkem a zábavou.
Důležité je ale ladit čas, který tím stráví. Domluvte se na tom, že pokud potřebovaly mobil k přípravě do školy, už pak volný čas na něm omezí a zkusí ho trávit jinak.
Zajímejte se o obsah, o hry a o komunikaci. Zahrajte si společně online hru nebo se zasmějte společně videu. Digitální svět můžete sdílet spolu i offline.
Učte děti pozorovat, jak se cítí po nějakém čase stráveném scrollováním na sítích nebo hraním her. Po určitém čase přichází velká únava, vyčerpání, zahlcenost. Když se to dítě naučí vnímat, lépe pochopí, proč je dobré si čas online hlídat nebo přijmout pravidla, která společně nastavíte.
Vychází z anglického slova texting a myslíme jím posílání textů, fotografií a videí se sexuálním obsahem prostřednictvím internetu. Děti si tak mohou s druhou osobou psát o sexuálním sbližování, sexuálních praktikách, mohou jim být zasílány fotografie obnažených osob nebo odkazy na pornovidea apod. Stejně tak bývají vyzývány, aby podobné materiály vytvářely a posílaly. Poté jsou fotografie a videa zveřejněna, rozeslána a dítě bývá pod pohrůžkou prozrazení nuceno zasílat další.
Kybergrooming znamená lákání dítěte na schůzku. Pachatel si vytipuje dítě, osloví je, projevuje zájem o něj, jeho koníčky, dlouhou dobu může pouze přátelsky komunikovat, aby v dítěti vzbudil důvěru, načež dítě, které ztratilo ostražitost, na schůzce zneužije ke svým účelům. Součástí bývá i sexting, snaha navázat spojenectví s dítětem, zjišťování informací o rodině, vztazích, které potom mohou být použity k vydírání dítěte.
Signály, že se dítě potýká s problémem na internetu např. je někdo vydírá.
Signály mohou být velmi nenápadné, a je pravděpodobné, že pokud se dítě samo nesvěří nebo dospělí neodhalí obsah konverzace s cizí osobou, můžete signály zaměnit s jakoukoliv jinou psychickou nepohodou nebo projevy puberty.
Modelový příběh:
Telefonuje matka 12leté dívky, která se přes sociální síť seznámila se 17letým klukem. Dcera byla poslední dobou uzavřená, vypadala, jako by ji něco trápilo. Nakonec se zhroutila a popsala, co se ji děje na internetu. Kluk jí zpočátku lichotil, lajkoval její fotografie a videa. Velmi nenásilně o ní zjišťoval spoustu informací, protože mu sama spontánně vyprávěla o tom, co dělá a kde se pohybuje. Postupně jejich komunikace začala být více intimní, prohlásil, že spolu chodí. Začal dávat dceři hodně otázek týkajících se intimity a sexuality, chtěl se s ní setkat, protože se mu líbí a rád by ji poznal osobně, je ale zdaleka, tak setkání naplánovali na prázdniny. Začal posílat fotografie a videa s lechtivým nádechem, později i otevřeně pornografické a totéž požadoval po dceři, která to nejprve odmítla, ale nakonec poslala fotografie i video, kde je obnažená. Dcera chtěla komunikaci ukončit, ale chlapec ji začal vydírat, že videa a fotografie zveřejní, rozešle přátelům.
Nabírání sil versus prokrastinace; najdi si svůj relax
Mohou být v symbióze; včetně tipů jak na to
Rizika na internetu a sociálních sítích – nebuďte na to sami
Co s tím, kde začít, co funguje a co ne
Ano, můžete a do jistého věku dítěte je přímo vhodné, abyste používali rodičovskou kontrolu nad pohyby dítěte na internetu, měli přehled o tom, co na internetu dělá a kolik času tam stráví. Je ale pochopitelné, že se děti na internet dostanou, třeba z mobilního telefonu kamaráda a podobně, i přes zákazy a omezení. Proto je nezbytné děti poučit o rizicích, která na ně na internetu číhají a mluvit s nimi o tom, jak se mají, co je zaujalo, nebo čeho se obávají.
Je jasné, že zejména v případě sdílení obnažených fotografií nebo textů se sexuálním obsahem je pro dítě těžké se rodičům svěřit, i když s nimi mají dobrý vztah. Mohou mít pocity studu a provinění. Rodiče je navíc na možná rizika upozorňovali předem. Přestože máte rozporuplné pocity, je dobré k dítěti přistupovat s pochopením, že se svěřit obávalo nebo to odkládalo. Nemusí to nutně znamenat, že ve vašem vztahu je něco špatně.
Rodičovská linka nabízí krizovou pomoc a základní sociální poradenství prostřednictvím telefonu, chatu a e-mailu. V případě potřeby předáváme kontakty na další instituce a konkrétní odborná pracoviště. Služba je určena rodičům, rodinným příslušníkům a ostatním dospělým jednajícím v zájmu dětí (pedagogové, trenéři atp.). Můžete se na nás obracet s nejrůznějšími starostmi, které se týkají dětí, dospívajících a mladých dospělých do 26 let.
Služba je anonymní. Je pro klienty z celé ČR. Na lince pracují psychologové a odborní pracovníci, kteří mají dlouholetou praxi v rodinném poradenství.