
Moje dítě je šikanováno – co mám dělat?
Co udělat jako první nebo co když to učitel nechce řešit
Šikana znamená záměrné a opakované ubližování druhému – ať už fyzicky, nebo psychicky. Ten, kdo šikanuje, má obvykle převahu síly, moci nebo stojí na straně větší skupiny. Dítě, které se stane obětí, se pak cítí bezmocně, má strach a je mu špatně. Nejde o náhodu nebo jednorázový konflikt – šikana je vždy úmyslná. Objevit se může v jakémkoli dětském kolektivu a obětí se může stát jakékoliv dítě.
Na první pohled ji někdy není snadné rozeznat od běžného pošťuchování. U pošťuchování jsou síly vyrovnané a děti poznají, kdy je čas přestat. U šikany je to jinak – jeden útočí, druhý trpí. A i když dá oběť najevo, že jí to vadí, útočník většinou nepřestává. Výjimkou může být jen falešná omluva, když ho přistihne dospělý.
Právě proto bývá šikana skrytá a trvá dlouho, než si jí někdo všimne. Důležité je vnímat změny v chování dítěte a ptát se, co se děje, i když odpověď není hned slyšet.
Prakticky každé dítě. Rozhodující roli nehraje to, jaké dítě je, ale jak je vnímáno ostatními a jaká atmosféra ve třídě panuje.
Dlouhodobá šikana působí jako psychická zátěž, která se může rovnat traumatu. Dítě často žije ve stresu a napětí, co ho čeká další den, cítí strach, stud a bezmoc, začne se vyhýbat škole nebo společnému času s vrstevníky, stahuje se do sebe, přestává mluvit o tom, co prožívá a může mít psychosomatické potíže jako jsou bolesti břicha, hlavy, poruchy spánku.
Šikana zasahuje hluboko do pocitu vlastní hodnoty dítěte. Oběti si často začnou myslet, že si to „možná zaslouží“, nebo že „něco dělají špatně“. Často si to neřeknou ani rodičům. Stydí se, bojí, nechtějí přidělávat starosti.
Dítě, které ubližuje ostatním (psychicky nebo fyzicky) označujeme jako agresora nebo útočníka. Ne vždy jde o silnější osobnost s vůlí ovládat. Někdy ubližuje proto, že samo zažívá nejistotu, tlak nebo nedostatek jiných způsobů, jak být v kolektivu vidět, jindy je to oblíbený člen třídy. Velmi často však platí, že šikanu umožňuje prostředí – tedy kolektiv, který mlčí nebo přihlíží, a dospělí, kteří nevědomě posilují mocenské chování.
Modelový příklad:
Na Rodičovskou linku telefonovala matka jedenáctiletého chlapce, který začal odmítat chodit do školy. Dokonce občas ráno před vyučováním zvracel. Po opakovaném rozhovoru s matkou se chlapec přiznal, že se bojí jít do školy. Uvedl, že spolužáci ze třídy ho slovně napadají, ponižují ho, kopou do něho a ve třídě se ho nikdo nezastane. Poslední incident se odehrál na školním hřišti, kdy ho spolužáci ze třídy napadli, ostatní děti situaci jen přihlížely.
Když se rodič dozví, že je jeho dítě šikanováno, často zažívá silný šok, smutek, vztek i pocit viny – že situaci nepoznal dřív nebo dítě dostatečně neochránil. Orientovat se v postupu, celé situaci a dát adekvátní podporu dítěti nemusí být jednoduché. Obzvlášť, pokud například dítě nechce, aby rodič do situace zasahoval. To vše může zabrat hodně času, zatímco rodič by rád situaci řešil ihned.
Pokud škola zlehčuje problém nebo nepostupuje účinně, přichází stres, frustrace i nejistota, zda zvolil správný postup. V těchto fázích i rodič potřebuje oporu a ujištění, že udělal v danou chvíli, co mohl.
Modelový příklad:
Na Rodičovskou linku se dovolala matka 12 leté dcery: “Zjištění, že je moje dcera obětí šikany, bylo jedním z nejtěžších momentů v mém rodičovství. Nejdřív jsem si všímala, že se uzavírá do sebe, nechtělo se jí chodit do školy, častěji jí bolela hlava nebo břicho. Všechno „vysvětlovala“ tím, že jí škola prostě nebaví. Pak přišla první zmínka od spolužačky, a poskládaly se další střípky. Vůbec jsem nevěděla, co mám dělat…
Trvejte na tom, aby škola:
|
Pokud šikana probíhá mimo školu, kontaktujte OSPOD nebo v závažných případech Policii ČR.
Šikana se v kolektivu nerozvine jen tak – často je umožněna klimatem třídy, nízkou mírou dohledu nebo nevšímavostí k drobným signálům. Dítě, které ubližuje, většinou samo potřebuje pomoc. Ne každý útok je hned šikana, ale každý signál ubližování si zaslouží pozornost.
Co je důležité vědět:
Modelový příklad:
Do poradny Rodičovské linky psala paní učitelka: Všimla jsem si, že jeden z žáků opakovaně shazuje narážkami spolužáka. Na chodbě ho srazil, opakovaně ho napadal drobnými útoky. Později začal být napadený chlapec v hodinách mlčenlivý, stranil se kolektivu. Promluvila s oběma zvlášť, první reagoval podrážděně, ale nakonec mi svěřil, že mu druhý chlapec „leze na nervy, protože je mazánek“ a že se cítí odstrčený, protože ztratil svého kamaráda, který se nově kamarádí právě s tímto druhým chlapcem.
Nezapomeňte uznat i snahu o nápravu. Všimněte si změny a oceňte ji.
Co udělat jako první nebo co když to učitel nechce řešit
Hledání cesty, jak vytvořit bezpečné prostředí
Jaké možnosti rodiče mají a o co se mohou opřít
Obětí kyberšikany se může stát každý; i se do ní zapojit
Máte právo podat stížnost ke zřizovateli školy nebo k Českou školní inspekci. Zřizovatelem školy může být obec, svazek obcí nebo kraj, církev, soukromá právnická osoba.
Česká školní inspekce je zaměřena na hodnocení kvality a efektivity počátečního vzdělávání ve všech typech škol a školských zařízení s výjimkou vysokých škol. K České školní inspekci je možné podat stížnost ústně (sepíše se záznam), poštou a prostřednictvím e-mailu. Stížnosti podávané telefonicky ČŠI nepřijímá. Stížnosti se dle věcné příslušnosti ČŠI postoupí k prošetření. Stížnost musí být vyřízena do 30dnů od podání. Více informací.
Změnu školu doporučujeme v případě, když škola nemá zájem na řešení šikany nebo se nedaří situaci dítě v kolektivu změnit (zvláště, když dítě ve třídě nemá žádného spojence, kamaráda). U dítěte se prohlubují psychické obtíže, samo o změně školy mluví.
Vyhledat psychologickou a psychoterapeutickou pomoc pro dítě nám připadá vhodné. Šikana se může podepsat na psychické stavu dítěte, děti mají projevy strachu, úzkostné až depresivní ladění, sníženou sebedůvěru, špatně spí, snadno se unaví. Tyto potíže mohou přetrvávat až do dospělosti.
Rodičovská linka nabízí krizovou pomoc a základní sociální poradenství prostřednictvím telefonu, chatu a e-mailu. V případě potřeby předáváme kontakty na další instituce a konkrétní odborná pracoviště. Služba je určena rodičům, rodinným příslušníkům a ostatním dospělým jednajícím v zájmu dětí (pedagogové, trenéři atp.). Můžete se na nás obracet s nejrůznějšími starostmi, které se týkají dětí, dospívajících a mladých dospělých do 26 let.
Služba je anonymní. Je pro klienty z celé ČR. Na lince pracují psychologové a odborní pracovníci, kteří mají dlouholetou praxi v rodinném poradenství.